Обсадата на Солун (660, 680 или 685 г.) е опит на брата на кан Аспарух – Кубер да превземе Солун в съюз със славянски племена.

Хан Кубер и заселването на Македония.

След разрив с Аварския хаганат, Кубер – брат на Аспарух, заселва народа си в територията на днешна Северна Македония почти по същото време, когато Аспаруховите българи пристигат в Добруджа, Влашко и Мизия.
Славяните са лингвистична, а не етническа група.
Обсадата започва през 685 година (има големи спорове за точната година) след като кан Кубер се заселва в Битолското поле, идвайки от Аварския каганат. Целта му е да бъде превзет вторият по големина град в империята. Той изпраща своя помощник Мавър в крепостта, като той трябва да отвори вратите на града. Този замисъл не успява, тъй като Мавър е разкрит. Освен това в града пристига и ромейският адмирал Сисиний, което също оказва влияние върху плана на кан Кубер.
Опитът да превземат Солун през 7 век е на българите Кубер и Мавър!
Един от синовете на Кубрат на име Алцек (брат на Аспарух) в Панония, след разногласие с аварския владетел, напуска Панония и се заселил в Италия, където се намират още останки от владението му в Италия.
Друг от синовете на Кубрат на име Кубер с голяма дружина от прабългари се заселил в Македония към 685 г., след бунт срещу аварския хаган. Заедно пристигнали с пленници, докарани в Панония, по време на похода през 626 г. срещу Цариград. Те се заселили в областта Битоля, където живеело славянското племе драгувити. Той се стремял да създаде заедно със славянските племена обединение, да превземе Солун и да я направи столица. И после с брат си Аспарух да се обединят в една обща държава, за да изпълнят завета на Кубрат за тяхното съединение в един сноп пръчки, съюз, който да е неразрушим. Кубер изпраща Мавър в Солун, той постъпва на византийска служба и командвал българо-славянски отряд. Той е трябвало да подготви превземането на града отвътре. Но Св. Димитър се явява на сън на Сисиний -пълководец и той през една нощ вдигнал корабите и влезнал в Солун. Така пропаднал планът за гражданската война в Солун на Кубер и Мавър. Куберова България продължила да съществува.
Култът към Димитър Солунски се разпространява сред славянското население. Кирил и Методий, които са били от славянски произход и родени в Солун, са допринесли много за това. Методий създава канон на Димитър Солунски, а Климент Охридски – похвално слово в негова чест.
През IX-X век култът се е развивал и при Комните се превръща в имперски
култ.
През VII век солунския архиепископ Йоан събира разказите за чудесата на Св. Димитър и ги оформя в 15 самостоятелни епизода.
Основана е около 680 г. от прабългарския владетел Кубер в земите на днешната Северна Македония с център в Прилепското поле, наричано тогава Керамсийско поле. Населението на държавата по етнически състав е същото като в Аспаруховата Дунавска България – прабългари и славяни (тамошните драгувитски/драговитски племена), както и ромеизирано антично население (заварено и дошли заедно с хана избягали от аварски плен). През 680 г., хан Кубер, подкрепен от славяните, решава да овладее Солун и да го направи своя столица. Неговият доверен боил Мавър успява да стане военачалник в града. Ханът атакува Солун и окупира земите около него, но императорът изпраща флот, командван от Сисиний, и градът устоява, а прабългарите се отдръпват.
Печатът на Мавър – „архонта и патриций на керамисиани и българи“ е свидетелство от онова време. Мавър е преместен като управител в Тракия и отново планира с Кубер действия за разширяване на държавната територия, но е предаден и властта му е отнета от византийците.
След похода на хан Пресиян в 836 г., когато българите завладяват и беломорския град Кавала, Куберовите български земи са напълно интегрирани в България. През 930 г. наследниците на Кубер се присъединяват към съзаклятието на Михаил, най-възрастният син на Симеон Велики, срещу брат му Петър, но Михаил умира и голяма част от тях се вижда принудена да напусне държавните граници и се мести при град Никопол, в днешната област Превеза в Южен Епир на Адриатическо море.
В държавните паметни надписи на Мадарския конник се чете, че чичовците на хан Тервел в долната земя (т.е Македония) са дошли и участват като важен съюзник на Тервел в преговорите на българите с Юстиниан II, за атакуване на Константинопол. Откритите при град Врап до Драч (Дуръс) и Ерсеке в днешна Албания две съкровища се свързват с Куберова България.
СЛАВЯНСКИТЕ НАПАДЕНИЯ СРЕЩУ СОЛУН НЕ СА ОТ ТОГАВА.
Тук е важно да отбележим, че салвяните не са етническа група, те са наречени така “СЛАВ” – роб от византийските хронисти. Единственото общо между тях като произход е, че са индо-европейци, вероятно част от многото народи, наричани “скити” и живеещи насевер от Черно море преди Великото преселение на народите.
Славяните са лингвистична група, с подобен говор.
Заселването на Балканския полуостров и преминаването на юг от Дунава на славяните започва при царуването на император Анастасий I (491-518 г.), при приемника му Юстиниян I (518-527 г.) и Юстиниян II (527-565 г.). Това се наблюдава най-вече в западните чсти на Балканския полуостров.
По това време в Мизия и Тракия живеят траки – гети, мизи, серди, одриси и много др. тракийски племена, в Македония – пеони/пеонци – също тракийски народ, говорещ на древно-тракийски език. На Балканите тогава живеят още останки от келтите – прародителите на французите и ирландците, дошли по време на келтските нашествия и останки от готи (германци) от готските нашествия на Балканите. Всички останали жители на Балканския полуостров преди славянските нашествия без илирите, които населяват Адриатика насевер от Тесалия, са вече покръстени от Константинополската църква и се наричат гордо “РОМЕИ”.
Това са останките от древните елини, които са потомци на споменатите в Илиада ахейци, данайци, аргосци,още – дорийци, йонийци, епири, тесалийци, древни македони – все говорещи гръцки език през 6 век. Грешно е да се смятат всички гърци за данайци, защото в Илиада Омир не прави разграничение между ахейци и данайци. Освен това народът на Данай, който е дошъл от Египет, се е заселил на о. Родос, а после в Аргос в Пелопонес и въобще не може да става дума за заселване на Атина или нагоре. По-скоро ахейците са притопили данайците, отколкото обратното.
Освен това пелгасите, които са най-древното население на Тесалия и Гърция, нямат тракийски произход.
1-во славянско нападение през 597 година. При нападението през нощта, те, нападателите, били ослепени от някаква светлина и в тъмнината погрешно обсадили крепостта, която заграждала църквата „Св. Мотрана”. И това ги забавило. А 50 дни преди нападението в града е върлувала чума. В лагера на славяните избухнала чума. Те видели как от града излиза голяма войска, предвождана от огнен и блестящ мъж, А това било Св. Димитър и те напуснали обсадата.
ІІ-ро славянско нападение през 609 година. На 28 октомври 609 г. в полунощ се подпалил сребърния киворий на светеца, който се намирал в църквата „Св. Димитър”, която е била пълна с млади хора, които се опитвали да гасят пожара. За да ги изкара от църквата, за да не се задушат от дима и от огъня, един офицер извикал под предлог, че ги нападат варвари, за да освободят църквата. Разпръснали се, въоръжили се през нощта на крепостната стена и чакали. На сутринта видяли около 5000 славянски опитни бойци, Отворили крепостната врата и се били срещу славяните целия ден и ги отблъснали със застъпничеството на Св. Димитър.
Ill-то славянско нападение през 620 година. Нападението било по суша и море с лодки, издълбани от дърво, Появил се силен вятър и преобърнал всички ладии във водата. Настъпила суматоха. Бурята ги отхвърлила на запад, като повечето се издавили в морето. Св. Димитър чрез бурята запазил града откъм морето, а солунчани нападнали по суша и ги облъснали.
IV-то славянско нападение през 622 година. Славянско-аварско нападение с хана на аварите. Конницата нападнала селяните по време на жътва. Започнала обсадата. Когато приближавали с най-добрата дървена кула, с която искали да превземат града, то станало изведнъж земетресение, тя се счупва и всички войници в нея погинали. Несполуки от земетресението е имало и при другите обсадни машини. Построените крепостни каменни стени не помръднали. Така Св. Димитър чрез предизвиканото земетресение помогнал на обсадения Солун.
V-то славянско нападение (645-647 г.). Князът на ринхините Пребънд бил хванат в Солун и окован във вериги, бил изпратен в Цариград и там умъртвен. Това послужило за повод на струмците, ринхините, сагудетите да предприемат военни действия срещу града, Обсадата довела до глад. Изпратеното жито от имтератора за обсадения Солун, било продадено от градската управа на чужди търговци и изнесено от града, в деня, когато славяните започнали нападението. Получило се разногласие в славяните и някои извършили предателството си. Накрая, срещу обсадата на Солун, дошли и драговитите, които докарали и отенобойни оръдия. Избухнала междуособица и взаимни обвинения срещу неуспеха. Един дърводелец от драговитите предложил да построи кула на 3 етажа и с нея да превземе града. Но после Св. Димитър му отнел ума и той полудял. Тогава император Константин II в 658 г. устроил поход срещу славяните и ги победил.
Между IV-то и V-то нашествие, между 622-645 г. храмът на Св. Димитър изгаря напълно. Славяните окончателно заселили Балканския полуостров в средата на VII век.
ПЕТЪР НИЗАМОВ
Председател на “Български Юридически Комитет”

N.B.

Важно е да се отбележи, че това ВМРО, за което пишем няма нищо общо с комунистическото ВМРО на Каракачанов (Агент “Иван” – доносник на 6-то управление на Държавна сигурност) и неговите  протежета Джамбазки и Александър Сиди. Та точно техните господари от БКП и водещи офицери от ДС проведоха кърватата и насилствена македонизация в Пиринска Македония, изгониха българските бежанци от Егейска Македония в Югославия…

Наскоро пък хванатият да кара с огромно количество алокохол в кръвта след запой с леки жени в Банско – Ангел Джамбазки, основа самозван “Общобългарски комитет за защита на националния интерес в Македония”, в който самите членове дискредитират каузата: Първо с това, че голяма част от тях са действащи политици, депутати и евро-депутати като безпардонния простак Анрей Слабаков (ВМРО), Искрен Веселинов (ВМРО), авторът в комунистическия парцал в-к “Труд” – Кристиян Шкварек, редакторът на профанизиращото реалити “Фермата” – Костадин Филипов и др. водевилни лица. В същото време са пренебрегнати истински борци на каузата като Никола Григоров от “Сите българи заедно”, Петър Низамов (Председател на “Български юридически комитет” и автор в този сайт) и много други лица ценни за каузата. Така, че този т.нар. “Общобългарски комитет за защита на националния интерес в Македония” е нищо повее от поредната ПИАР платформа на ВМРО на Каракачанов, който въпреки, че стои в сянкаслед изборите за нови председатели, той е собственик на всички имои на ВМРО и им дърпа конците. Българска работа… Хубава като идея, но българска като изпълнение и вероятно няма да постигне обявените цели, защото реланите им цели са гласове за ВМРО за следващите избори. 

Leave a Reply